KORIZMENO VRIJEME
Korizma je vrijeme bliže priprave za Uskrs, a
karakterizira ju ozbiljnost, pojačana pobožnost, djela
milosrđa i djela pokore. Kroz takva djela vjernik
katolik nastoji što više uranjati u Kristovu muku,
razmišljati o vazmenom otajstvu i pripremiti se i
duhovno i tjelesno na slavlje Kristova uskrsnuća, te u
tom smislu zahvaljivati Bogu na daru otkupljenja. Povijesno gledano, korizmeno je vrijeme od 40 dana
nastajalo postupno, a vezano je uz općenitu pobožnost
vjernika, uz katekumenalnu praksu, te uz praksu
pomirenja pokornika. Otprilike od sredine 2. st.
počinje se slaviti Uskrs, a nekakva duža pokornička
priprava za njega nije bila, nego bi tek vjernici
prethodno postili jedan ili dva dana. Ipak, za katekumene, odnosno one odrasle osobe koje
su se pripremale na krštenje, kao i za one koji su bili u stanju izvršavanja pokore nakon
sakramenta ispovijedi, razvila se stroža praksa, koja je postupno dovela do današnjega
oblika korizme. Katekumeni su tako prolazili kroz svoje provjere, da bi se moglo vidjeti
jesu li se doista obratili i jesu li spremni primiti otajstva, a kroz to vrijeme su postili i
obdržavali neke druge pokorničke oblike. Konačno bi se, ako su uspješno prošli sve
provjere, krstili u noći Vazmenoga bdjenja. Kao znak potpore takvom njihovu hodu u
sazrijevanju u vjeri, i drugi su im se vjernici znali pridružiti. Jednako su se tako drugi
vjernici svojom potporom pridružili i javnim pokornicima, a koji su provodili teške pokore.
Naime, u ta je prva vremena sakrament ispovijedi bio neusporedivo stroži nego danas,
odnosno onaj tko se htio ispovjediti učinio je to javno pred biskupom, a za svoje je grijehe
dobio strogu višegodišnju pokoru, dok je odrješenje dobivao tek nakon što je tu pokoru i
izvršio. Posebno intenzivno vršio je pokoru pred obred javnoga pomirenja, a koji se slavio
na Veliki četvrtak. Dakle, da bi i njima pokazali svoju potporu, ostali bi im se vjernici
pridružili u vršenju pokore i posta. S vremenom se preduskrsna pokora proširila na tjedan
dana, pa na tri tjedna, da bi konačno prerasla u današnjih 40 dana. Ta je praksa poznata već u
4. st., a post od 40 dana usko je vezan uz Kristov četrdesetodnevni post u pustinji, pa je
razumljivo da je i cijelo korizmeno vrijeme shvaćeno kao vrijeme odricanja od grijeha i
spremnosti postajati što sličniji Kristu. Neka i nama kao i prvim kršćanima ovo korizmeno
vrijeme bude duši plodonosno, bogato korizmenim odricanjem i pobobožnoću, te obraćena
srca proslavimo svete uskrsne dane i blagdane...
don Ivan Perić, župnik